Vad handlar storlek om?

Storlek är ett stort ord i häst världen. Storlek på häst och storlek på själva ryttaren. Dom flesta vet kanske att en som är 165 inte kan rida en shettis på 90 cm. Eller att en som är 130 inte ska rida en storhäst på 170+. Vissa hästar klarar av en längre ryttare, vissa hästar klarar av en tyngre ryttare och vissa hästar kanske bara klarar av en kort, smal ryttare. Alla hästar är olika. Jag själv tycker att storlek spelar roll. Jag skulle aldrig sätta mig på en 180+ cm häst. Hur gärna någon annan än ville. Jag tycker att jag inte klarar av vissa hästar för att dom är för stora. Jag vet också att jag inte skulle sätta mig på en a ponny. Eller en liten b ponny för den delen. Men långa ryttare som är smala kan ju rida en liten ponny. Visst, det kanske ser väldigt konstigt ut och hästen kanske inte tar skänklarna. Men, hästen är kanske viktbärande? Jag rider minst b ponnyer, men i såfall ska det vara en stor b ponny som är viktbärande. Jag rider högst storhäst på 170. Men jag undviker hästar som är runt 160. Jag trivs alldeles lagom på c ponnys. Men d ponnys går också bra. Jag är inte rädd att se för stor ut på en mellan b-ponny då jag inte är så lång. Förresten, om jag nu skulle se för lång ut så hade jag inte brytt mig så jätte mycket. Jag får ju välja själv vilken ponny/häst jag ska rida. Bara hästen klarar av mig.
Jag på stoooora Lavendel! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback