Hästens form

Ett ämne jag är ganska säker på är form. Jag menar inte att jag kan mer än vissa andra men jag kan mycket för hur länge jag har ridit + min ålder.
Min åsikt om form:


Om jag hade ridit en häst varje dag(som är frisk, ganska ung och är ej färdigmusklad) så skulle jag kräva att varje gång jag skulle rida ett dressyrpass/markarbete så ska den gå i form. Och med form menar jag inte: krök på nacken. Utan jag menar: börja med bakbenen. Få dom under sig. Höja ryggen(och därmed svansen) och sen går det som en linje och hästen kröker på nacken. Men i och med att hästen kröker på nacken så ska den INTE gå bakom lodlinjen för då går den inte i korrekt form. Visst, i slutet av ridpassen brukar man oftast lägga hästen i en avslappnad form och då går den med näsan långt ner men fortfarande med höjd rygg. Med det att jag vill ha hästen i form när jag rider så betyder det att jag inte vill sitta på hästens ryggrad. För det gör jag om inte hästen går i form. Oavsett gångart eller miljö.

Här går hästen i en fin form även i galopp. Bakbenen trampar ordentligt undersäg och svansen är lyft (ser man dock inte så mycket i galoppen). Huvudet är inte heller bakom lodlinjen vilket är bra.
Några frågor?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback